• Начало
  • За нас
    • Цели и Визия
    • Партньори
  • Проекти
    • Проект „Инфонетки за тротинетки“
  • Новини
  • Контакти
  • Стани член
✕

Предложения за промени в Закона за движение по пътищата относно електрическите тротинетки

Новини, Становища

След анализ на съществуващата нормативна уредба и международното право спрямо микро-електрически превозни средства БАЕМ предлага следните промени в Закона за движение по пътищата:

ПРОЕКТ

1. Чл. 79 след думите „всеки велосипед“  се добавят думите „и индивидуално електрическо превозно средство“.

В чл. 79, т.2 преди думата “звънец” се добавят думите “механичен или електронен”. Мотивът ни е, че определени видове тротинетки са снабдени с електронен, а не механичен звънец.

2. Създава се чл. 80а:

„Чл. 80а. (1) Водачът на индивидуалното електрическо превозно средство е длъжен:

1. да ползва светлоотразителни елементи на облеклото при управлението му

Предлагаме да се добави в края на чл. 80а , Ал. 1, т. 1 “в тъмните часове на денонощието;” поради причината че през деня не изпълняват функцията си по предназначение и създават допълнително ограничения на водачите на индивидуално електрическо превозно средство, включително и на споделените тротинетки.

2. да се движи по изградената велосипедна инфраструктура;

3. при липса на изградена велосипедна инфраструктура, да се движи възможно най-близо до дясната граница на платното за движение;

4.  да не се движи по улици и пътища, на които максимално разрешената скорост е над 50 км/ч включително по улици I и II клас, независимо от определената скорост за движение;

Както беше обсъдено на заседанието на ДАПБ на 13.09.2019г вменяването на задължение водачите предварително да са запознати със действащата класификация на уличната мрежа е неприемливо. Пътните условия трябва да са достатъчни ясни от въведената пътна сигнализация. За това предлагаме да отпадне текста “включително по улици I и II клас, независимо от определената скорост за движение”.

В чл. 80а, ал. 1 да се добави нова точка “Да не се движи в зони, обозначени с пътен знак В9 – Забранено е влизането на велосипеди”

5. да не превишава максимално допустимата скорост от 25 км/ч;

6. да управлява индивидуалното електрическо превозно средство с работещи предни и задни светлини и спирачна система.

Съдържанието на  точка 6 трябва да отпадне, защото съдържанието се дублира с чл. 79

(2) Индивидуално електрическо превозно средство може да се управлява само от лица, които са на възраст не по-малка от 16 години.

(3) Лицата от 14 до 16 год. могат да управляват индивидуалното електрическо превозно средство само по велосипедна инфраструктура.

(4) Всяка община може с наредба на общинския съвет да определи:

1. по-ниски максимално допустими скорости за движение за територията на съответната община;

2. зони с по-ниски максимално допустими скорости, напр. паркове;

3. ред и условия за използване на индивидуални електрически превозни средства под формата на споделено ползване, включ. максимално допустим брой превозни средства и задължителни зони за тяхното паркиране;

4.  ограничения при използване на индивидуални електрически превозни средства.

(5) За управлението на индивидуално електрическо превозно средство не се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство

3. В чл. 107, т. 2 думите „мотопед или мотоциклет“ се заменят с „мотопед, мотоциклет или индивидуално електрическо превозно средство“.

4. В чл. 110 думите „мотопед или мотоциклет“ се заменят с „мотопед, мотоциклет или индивидуално електрическо превозно средство“.

5. В чл. 167, ал. 2, т. 1 след думите „на правилата за движение от пешеходците“ се поставя запетая и се добавя следния текст:

„на правилата за движение на водачите на индивидуални електрически превозни средства, движещи се по велосипедна инфраструктура“

6. В чл. 183 се правят следните допълнения:

а) в ал. 1 създава се т. 6:

„6. управлява индивидуално електрическо превозно средство в нарушение на чл. 80а, ал. 1, т.1“;

б) в ал. 4 се създава т. 13:

„13. превозва с индивидуално електрическо превозно средство други лица или нарушава чл. 80а, ал. 1, т. 2-6“.

 7. В § 6 от Допълнителните разпоредби се създава т. 18б:

„18б. „Индивидуално електрическо превозно средство“ е пътно превозно средство, оборудвано с електрически двигател/и и максимална конструктивна скорост надвишаваща 6 km/h, които притежават следните характеристики:

-пътно превозно средство е без място за сядане или с място за сядане с височина на точка R (референтна точка на седене) ненадвишаваща 540mm, с нетно тегло до 50 кг, предни и задни светлини и спирачна система.

Пояснения:

Да се добави нова характеристика “- което не попада в дефиницията на Регламент 168/2013 на ЕС”. Референтната точка на сядане не е ясно дефинирана в нормативната рамка и може да се стигне до двояко тълкуване, че някои видове електрически превозни средства попадат едновременно в дефиницията за ИЕПС и категория L1e-B. Например: електрически скутер от L1e-B, ако попада и в дефиницията на ИЕПС, ще може да се движи по велосипедна инфраструктура и в определени споделени пространства с пешеходци. Същевременно така по-лесно ще се осигури незадължение на водачите на ИЕПС да притежават свидетелство за управление на МПС с допълнение на чл.150а.

Към индивидуалните електрически моторни превозни средства се приравняват и самобалансиращите се превозни средства.

Важно: С тези изменения не отпада задължението за регистрация по чл. 140. Трябва да се промени и НАРЕДБА № I-45 ОТ 24 МАРТ 2000 Г. ЗА РЕГИСТРИРАНЕ, ОТЧЕТ, СПИРАНЕ ОТ ДВИЖЕНИЕ И ПУСКАНЕ В ДВИЖЕНИЕ, ВРЕМЕННО ОТНЕМАНЕ, ПРЕКРАТЯВАНЕ И ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА РЕГИСТРАЦИЯТА НА МОТОРНИТЕ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА И РЕМАРКЕТА, ТЕГЛЕНИ ОТ ТЯХ, И РЕДА ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ДАННИ ЗА РЕГИСТРИРАНИТЕ ПЪТНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА на МРРБ

Предложенията ни са съгласувани с партньорските ни организации и изпратени до Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.

Author: Владислав Стоицов

Председател на Управителния съвет на БАЕМ

Previous Article

Позиция на Българската Асоциация за електромобилност относно изказване на Министъра на вътрешните работи Младен Маринов от трибуната на НС на 20.09.2019

Next Article

Българската асоциация за електромобилност се обяви против предложението за каска и свидетелство за управление за електрическите тротинетки

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Latest Posts

Единици безотговорни водачи могат да компрометират една безопасна форма на транспорт, предпочитана от десетки хиляди граждани

Единици безотговорни водачи могат да компрометират една безопасна форма на транспорт, предпочитана от десетки хиляди граждани

Как да караме безопасно електрическа тротинетка в града

Как да караме безопасно електрическа тротинетка в града

Промените в Закона за движение по пътищата, регламентиращи използването на индивидуални електрически превозни средства (тротинетки, моноколела, ховър борди и др.) е на финалната права!

Промените в Закона за движение по пътищата, регламентиращи използването на индивидуални електрически превозни средства (тротинетки, моноколела, ховър борди и др.) е на финалната права!

Харесайте ни

БАЕМ - Българска Асоциация за Елeктромобилност

Новини

  • Единици безотговорни водачи могат да компрометират една безопасна форма на транспорт, предпочитана от десетки хиляди граждани
  • Как да караме безопасно електрическа тротинетка в града
  • Промените в Закона за движение по пътищата, регламентиращи използването на индивидуални електрически превозни средства (тротинетки, моноколела, ховър борди и др.) е на финалната права!
  • Започна кампания „Бъдете толерантни на пътя“
  • Становище на Българската Асоциация за Електромобилност относно промените в Закона за движение по пътищата, засягащи регулацията на електрическите тротинетки

Последни коментари

  • Емил Омайски за Промените в Закона за движение по пътищата, регламентиращи използването на индивидуални електрически превозни средства (тротинетки, моноколела, ховър борди и др.) е на финалната права!

Архив

  • юни 2022
  • май 2021
  • януари 2020
  • декември 2019
  • ноември 2019
  • септември 2019

Мета

  • Вход
  • RSS поток за записи
  • RSS поток за коментари
  • WordPress България
Arba WordPress Theme by XstreamThemes.