Всички статии

Предложения за промени в Закона за движение по пътищата относно електрическите тротинетки

BAEM
22-ри септември 2019
Становища
1 мин. четене
Предложения за промени в Закона за движение по пътищата относно електрическите тротинетки

След анализ на съществуващата нормативна уредба и международното право спрямо микро-електрически превозни средства БАЕМ предлага следните промени в Закона за движение по пътищата:

ПРОЕКТ

1. Чл. 79 след думите „всеки велосипед“  се добавят думите „и индивидуално електрическо превозно средство“.

В чл. 79, т.2 преди думата “звънец” се добавят думите “механичен или електронен”. Мотивът ни е, че определени видове тротинетки са снабдени с електронен, а не механичен звънец.

2. Създава се чл. 80а:

„Чл. 80а. (1) Водачът на индивидуалното електрическо превозно средство е длъжен:

1. да ползва светлоотразителни елементи на облеклото при управлението му

Предлагаме да се добави в края на чл. 80а , Ал. 1, т. 1 “в тъмните часове на денонощието;” поради причината че през деня не изпълняват функцията си по предназначение и създават допълнително ограничения на водачите на индивидуално електрическо превозно средство, включително и на споделените тротинетки.

2. да се движи по изградената велосипедна инфраструктура;

3. при липса на изградена велосипедна инфраструктура, да се движи възможно най-близо до дясната граница на платното за движение;

4.  да не се движи по улици и пътища, на които максимално разрешената скорост е над 50 км/ч включително по улици I и II клас, независимо от определената скорост за движение;

Както беше обсъдено на заседанието на ДАПБ на 13.09.2019г вменяването на задължение водачите предварително да са запознати със действащата класификация на уличната мрежа е неприемливо. Пътните условия трябва да са достатъчни ясни от въведената пътна сигнализация. За това предлагаме да отпадне текста “включително по улици I и II клас, независимо от определената скорост за движение”.

В чл. 80а, ал. 1 да се добави нова точка “Да не се движи в зони, обозначени с пътен знак В9 - Забранено е влизането на велосипеди”

5. да не превишава максимално допустимата скорост от 25 км/ч;

6. да управлява индивидуалното електрическо превозно средство с работещи предни и задни светлини и спирачна система.

Съдържанието на  точка 6 трябва да отпадне, защото съдържанието се дублира с чл. 79

(2) Индивидуално електрическо превозно средство може да се управлява само от лица, които са на възраст не по-малка от 16 години.

(3) Лицата от 14 до 16 год. могат да управляват индивидуалното електрическо превозно средство само по велосипедна инфраструктура.

(4) Всяка община може с наредба на общинския съвет да определи:

1. по-ниски максимално допустими скорости за движение за територията на съответната община;

2. зони с по-ниски максимално допустими скорости, напр. паркове;

3. ред и условия за използване на индивидуални електрически превозни средства под формата на споделено ползване, включ. максимално допустим брой превозни средства и задължителни зони за тяхното паркиране;

4.  ограничения при използване на индивидуални електрически превозни средства.

(5) За управлението на индивидуално електрическо превозно средство не се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство

3. В чл. 107, т. 2 думите „мотопед или мотоциклет“ се заменят с „мотопед, мотоциклет или индивидуално електрическо превозно средство“.

4. В чл. 110 думите „мотопед или мотоциклет“ се заменят с „мотопед, мотоциклет или индивидуално електрическо превозно средство“.

5. В чл. 167, ал. 2, т. 1 след думите „на правилата за движение от пешеходците“ се поставя запетая и се добавя следния текст:

„на правилата за движение на водачите на индивидуални електрически превозни средства, движещи се по велосипедна инфраструктура“

6. В чл. 183 се правят следните допълнения:

а) в ал. 1 създава се т. 6:

„6. управлява индивидуално електрическо превозно средство в нарушение на чл. 80а, ал. 1, т.1“;

б) в ал. 4 се създава т. 13:

„13. превозва с индивидуално електрическо превозно средство други лица или нарушава чл. 80а, ал. 1, т. 2-6“.

 7. В § 6 от Допълнителните разпоредби се създава т. 18б:

„18б. „Индивидуално електрическо превозно средство“ е пътно превозно средство, оборудвано с електрически двигател/и и максимална конструктивна скорост надвишаваща 6 km/h, които притежават следните характеристики:

-пътно превозно средство е без място за сядане или с място за сядане с височина на точка R (референтна точка на седене) ненадвишаваща 540mm, с нетно тегло до 50 кг, предни и задни светлини и спирачна система.

Пояснения:

Да се добави нова характеристика “- което не попада в дефиницията на Регламент 168/2013 на ЕС”. Референтната точка на сядане не е ясно дефинирана в нормативната рамка и може да се стигне до двояко тълкуване, че някои видове електрически превозни средства попадат едновременно в дефиницията за ИЕПС и категория L1e-B. Например: електрически скутер от L1e-B, ако попада и в дефиницията на ИЕПС, ще може да се движи по велосипедна инфраструктура и в определени споделени пространства с пешеходци. Същевременно така по-лесно ще се осигури незадължение на водачите на ИЕПС да притежават свидетелство за управление на МПС с допълнение на чл.150а.

Към индивидуалните електрически моторни превозни средства се приравняват и самобалансиращите се превозни средства.

Важно: С тези изменения не отпада задължението за регистрация по чл. 140. Трябва да се промени и НАРЕДБА № I-45 ОТ 24 МАРТ 2000 Г. ЗА РЕГИСТРИРАНЕ, ОТЧЕТ, СПИРАНЕ ОТ ДВИЖЕНИЕ И ПУСКАНЕ В ДВИЖЕНИЕ, ВРЕМЕННО ОТНЕМАНЕ, ПРЕКРАТЯВАНЕ И ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА РЕГИСТРАЦИЯТА НА МОТОРНИТЕ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА И РЕМАРКЕТА, ТЕГЛЕНИ ОТ ТЯХ, И РЕДА ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ДАННИ ЗА РЕГИСТРИРАНИТЕ ПЪТНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА на МРРБ

Предложенията ни са съгласувани с партньорските ни организации и изпратени до Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.

Сподели:

Свързано съдържание

Други материали, които може да ви бъдат полезни.

Статия 27-ми ное 2019

Становище на Българската Асоциация за Електромобилност относно промените в Закона за движение по пътищата, засягащи регулацията на електрическите тротинетки

В отговор на предложените от Главна дирекция „Автомобилна инспекция“ промени в Закона за движение п...

Прочети повече
Статия 24-ти яну 2020

Промените в Закона за движение по пътищата, регламентиращи използването на индивидуални електрически превозни средства (тротинетки, моноколела, ховър борди и др.) е на финалната права!

Измина почти една година от както алармирахме за нуждата от законодателни промени. Преборихме се с...

Прочети повече
Статия 1-ви сеп 2019

Отворено писмо за ползите от електрическите тротинетки като гъвкав и екологичен транспорт на бъдещето

От: Българската Асоциация за електромобилност (БАЕМ) До: Томислав ДончевЗаместник министър-предс...

Прочети повече
Статия 21-ви сеп 2019

Позиция на Българската Асоциация за електромобилност относно изказване на Министъра на вътрешните работи Младен Маринов от трибуната на НС на 20.09.2019

Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ) изразява категоричното си несъгласие с част от твъ...

Прочети повече
Статия 24-ти сеп 2019

Българската асоциация за електромобилност се обяви против предложението за каска и свидетелство за управление за електрическите тротинетки

Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ) изрази категоричното си несъгласие с част от т...

Прочети повече
Въпрос 0 гласа

Какво задължително оборудване трябва да има тротинетката по закон?

ВъведениеИзправността и оборудването на ИЕПС са условие да участвате в движението. Не е „препоръка“,...

Прочети повече