Градът ни се задъхва от автомобили. Те доминират трафика, затрудняват нормалната работа на наземния градски транспорт, заемат голяма част от ограничените обществени площи за нужната за придвижването им инфраструктура и за места за паркиране. Политици, граждани, учени, експерти, както и богатият международен опит посочват, че масовият велосипеден транспорт е работеща алтернатива за намаляване на замърсяващия по редица начини автомобилен трафик и за създаване на по-добра среда за живеене в градовете.
Обещанията за велосипедна инфраструктура в София обаче остават само на думи. Карането на велосипед в столицата на България на много места в момента е изключително трудно и опасно. Дори там, където вече са налице велосипедни ленти или алеи, движението по тях е съпроводено с безброй предизвикателства и препятствия. Тези проблеми са напълно решими, стига да има политическата воля за истинска промяна.
Недостатъците могат да бъдат отстранени с конкретна, целенасочена работа за развитие на велосипедния транспорт, като основа за това е добрата велосипедна инфраструктура. Велосипедната инфраструктура е с много по-ниска себестойност от тази за автомобили, така че и бюджетът няма как да е извинение.
Настояваме за конкретни планове и последователна работа по следните шест направления за предстоящите 5 години (до края на 2028):
- Изграждане на велосипедни алеи, велосипедни ленти и успокоени зони съгласно утвърдените нормативни изисквания и добрата европейска практика. Велосипедната инфраструктура да се увеличи значително, за да се свържат кварталите и центъра на града.
- Спешно обезопасяване на кръстовища с вече изградена велосипедна инфраструктура.
- Преразглеждане и привеждане в съответствие с изискванията за безопасност на велосипедните ленти.
- Поддръжка на велосипедната инфраструктура в състояние годно за безопасно и комфортно движение с велосипед.
- Осигуряване на достъп с велосипед до градски паркове и места за отдих в близост до града.
- Мащабно изграждане на велосипедни паркинги.