Позиция на Българската Асоциация за електромобилност относно изказване на Министъра на вътрешните работи Младен Маринов от трибуната на НС на 20.09.2019

Позиция на Българската Асоциация за електромобилност относно изказване на Министъра на вътрешните работи Младен Маринов от трибуната на НС на 20.09.2019
Публикувано на: 21-ви септември 2019

Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ) изразява категоричното си несъгласие с част от твърденията на министъра на вътрешните работи Младен Маринов, направени по време на днешния Парламентарен контрол относно предстоящото въвеждане на регулация за електрическите тротинетки.

  • Относно изискването за книжка при управление на тротинетка, бихме искали да посочим, че подобна бюрократична процедура ще затрудни значително навлизането на този алтернативен транспорт. Същевременно тя няма да допринесе с нищо за повишаване на безопасността на участниците в движението. Затова от БАЕМ бихме искали преди въвеждането на подобно изискване то да бъде много добре обосновано от органите на реда.
  • По повод задължението за използване на каски от водачите на тротинетки, обръщаме внимание, че има проучвания, доказващи, че шофьорите се отнасят по-непредпазливо към велосипедисти с каски и това допълнително увеличава риска от произшествия. Освен това изискването за каски ще затрудни навлизането на споделените платформи за електрически тротинетки, при които то на практика е невъзможно да бъде осигурено.
  • Изразяваме несъгласие и с изказването на министъра, че докато бъде приета новата регулация, ще се спазват правилата, приети до този момент и водачите на електрически тротинетки ще подлежат на глоба. Това няма да доведе до повишаване на безопасността и допълнително ще забави и усложни навлизането на тази нова и перспективна форма на транспорт.

Обръщаме внимание, че голяма част от водачите на електрически тротинетки са активни шофьори, т.е. по-големият брой тротинетки означава по-малко коли по пътищата. А именно автомобилите отнемат стотици животи годишно само в България и представляват реална опасност за безопасността на участниците в движението. По-малко коли означава по-безопасни улици, което е и целта на МВР. Без да споменаваме всички останали предимства на електрическите тротинетки - нулеви емисии на вредни газове, бързина, удобство и по-голяма градска мобилност.

Изказването на министъра буди недоумение, предвид, че Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” е публикувала за обществено обсъждане проект за изменение на Закона за движение по пътищата, в който изисквания за каска и свидетелство за управление няма и с който БАЕМ в голяма степен е съгласна. Разминаването в изказването на министъра на вътрешните работи и законопроекта на Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” подава разнопосочни сигнали към обществото и това е в ущърб на пътната безопасност, както и на репутацията на институциите.